Organizacja czasu – moje sposoby

Zaglądam na facebooka tylko na moment, patrzę na zegarek..co? Już minęła godzina? Czy Wy też tak czasem macie? Dzień się kończy, a Wy zostajecie jeszcze z milionem rzeczy do zrobienia. Czas pędzi nieubłaganie, nasz szybki styl życia sprawia ze dni przeciekają nam przez palce. Czas stop. Kilka rad na temat organizacji mam i ja 🙂

Dobra organizacja to podstawa. Dzięki niej wszystko jest na czas, a do tego my mamy chwile na małe przyjemności. Po co sobie utrudniać życie i ciągle gdzieś gonić, gdzieś się spóźniać, czegoś nie oddać. Lepiej się ogarnąć. To od nas zależy jak przeżyjemy każdy dzień. Ja wole zrobić swoje i mieć czas dla bliskich, a Ty? 🙂

Od kiedy jestem mamą czas mija mi niesamowicie szybko. Staram się być dobrze z organizowana, żeby jak najwięcej radości czerpać z chwil spędzonych w domu z dzieckiem. Przyznam, że nigdy nie miałam problemu z moja organizacją dnia. Wszystko zrobione w terminie, dom ogarnięty, a i czasem mam trochę czasu dla siebie. Mój sekret: wykorzystuje na maksa czas kiedy mała śpi 🙂

Z góry zaplanowane

Lubię planować. W weekend, głównie w niedzielny wieczór siadam i planuję sobie cały tydzień. To jest też moment, kiedy mogę się wyluzować, przemyśleć parę spraw i zmotywować się do działania. Zrobić mały bilans tygodnia. Oczywiście w moim życiu niezwykle istotna jest obecność kalendarza/organizera. Bez niego ginę! 🙂 Rozpisuję ważne spotkania, umówione wizyty i planuję mniej więcej co mam do zrobienia. Tak, żeby znalazł się czas na wszystko. Wiem wtedy co przesunąć, gdzie odmówić kiedy coś mi wyskoczy. Do tego spisuje cele na cały tydzień. Mam wobec siebie kilka wymagań i muszą być one zrealizowane, taka lista motywuje mnie dodatkowo 🙂

Multitasking

Spore grono osób twierdzi, że nie powinno się wykonywać kilka czynności jednocześnie. Mamy się skupić i poświęcić w pełni na jednym zadaniu. Zgadzam się, że niektóre zajęcia wymagają poświęcenia i uwagi. Jednak są i takie, podczas których można spokojnie słuchać np. podcastów i niczemu to nie przeszkadza. Takie odrywanie się i skupianie tylko i wyłącznie na jednym, to jest dla mnie marnowanie czasu. Karmiąc dziecko czytam książki czy coś w tym złego?  

Świeżo upieczona mama też ma prawo do rozwoju

Listy TO – DO

Codzienne tworzenie listy zadań zdecydowanie ułatwia nam pracę i pomaga ogarnąć wszystkie sprawy. Na takich listach zapisuję niemal wszystko sprawy domowe, blogowe, zakupy, po ćwiczenia.. Jeżeli chodzi o realizacje tych zadań to najpierw zabieram się za rzeczy, które są trudne i wymagają mega wysiłku albo za takie, na które wcale nie mam ochoty. Kiedy te mam z głowy później idzie z górki i lista sama się odhacza 😉 Uwielbiam to odhaczenie po spełnionym zadaniu.

Zasada 1 min

Trafiłam kiedyś na nią na jakimś blogu (nie pamiętam teraz gdzie to było) i postanowiłam od razu wcielić w życie. Sprawdziła się idealnie. Jeżeli jakieś zajęcie zajmuje Ci mniej niż minutę wykonaj je od razu. Dzięki tej zasadzie nie poświęcam tyle czasu np. na sprzątanie, bo kubek po wieczornej herbacie jest już w zmywarce, a nie czekał do rana. Kiedy ogarniamy małe rzeczy od razu nie musimy później się zmagać z namnożonym bałaganem. Dodatkowo czysty dom nas nie rozprasza. Ile to razy wykorzystywaliśmy sprzątanie jako wymówki przed nauką czy też pracą 🙂
To moje zasady, które wcielam z życie codziennie.  Mam nadzieję, że przydadzą się Wam i chociaż trochę pomogą w organizacji Waszego codziennego funkcjonowania. Macie jakieś inne sposoby z którymi możecie się ze mną podzielić?
  • ja tez wszystko planuje i prowadze listy to-do. No i jeszcze stosuje metode 2 minut. Wszystko co zajmie mi mniej czasu nicz 2 minuty wykonuje od reki ;)) Dziala!

  • ostatnia zasada to moja ulubiona.

  • Bardzo spodobała mi się zasada minuty 🙂 koniecznie muszę zacząć ją stosować u siebie 😉

    • Polecam 😉 daj znać jak się sprawdziła 😉

  • Dzięki Ci za ten post 🙂 jestem mega roztrzepana i ciągle sięz czymś spóżniam, doba jest dla mnie zbyt krótka, ale wiem, ze to dlatego, że brak mi zasad organizacyjnych, dlatego trasznie się cieszę, ze znalazłam ten post kochana !!! Idę po notes – to po pierwsze !! Następnie zasada 1 min – suuuper.. muszę to wszystko pięknie zorganizować <3

    Buziaki :****

    • Cieszę się, że Ci się przydał. Koniecznie daj znać jak Ci pójdzie realizacja 🙂
      :**

  • ja lubię słuchać muzyki przy czynnościach domowych, wtedy praca idzie szybciej 😉

  • Ja muszę mieć wszystko zorganizowane, bo inaczej ,,nie ogarniam" się w natłoku obowiązku. 😀

    • Organizacja ułatwia nam życie :))

  • Też jestem typem zorganizowanym 😉
    Zawsze wszystko staram się planować jeśli mam wszystko ogarnięte mam później czas na nic nie robienie.

    • Cieszę się, że ktoś mojego pokroju <3

  • Jestem beznadziejna w organizowaniu i planowaniu, normalnie dno 😀 U mnie najczęściej wszystko zostaje na ostatnią chwilę i robi się z tego potworny bajzel 🙂

    • Spróbuj się ogarnąć, a będzie łatwiej zawsze i wszędzie :))

  • Podobnie jak Ty lubię się trochę "ogarnąć w weekend". Generalnie w moim przypadku wygląda to tak, że jeśli mam naprawdę dużo zajęć to wszystko planuje się u mnie samo. 5 minut i dzień zorganizowany. Najgorzej jest, kiedy w ciągu tygodnia mam jakieś luki. Wtedy tendencja do zostawiania wszystkiego na ostatnią chwilę jest u mnie baaaaardzo widoczna. I nie umiem sobie z tym poradzić 🙂

  • Ja często robię listy zadań do wykonania:)

  • Kiedyś tak miałam z facebookiem, teraz mam tak z blogiem 😀
    Uważam, że organizacja jest kluczem do wielu rzeczy i na prawdę da się zaoszczędzić dzięki niej sporo czasu. Również lubię planować, jestem wtedy spokojniejsza i nie muszę kombinować na ostatnią chwilę 🙂
    Zapraszam! zuzu-zuzannaxx.blogspot.com

  • Nawet nie wiedziałam, że stosuję zasadę 1 minuty :-)) Nie lubię z góry wszystkiego jakoś bardzo planować, ale przyznaję się do posiadania kalendarza tygodniowego. Co tydzień przewracam nową kartkę na lodówce i tam mam zapisane wcześniej zaplanowane rzeczy jak np. dentysta i dopisuję na bieżąco co tam planuję, czy jeślo coś wykluło się nowego 🙂 Lubię mieć zorganizowany czas – tak sobie teraz myślę 🙂

  • wow – zasada 2 minuty brzmi świetnie. nie słyszałam o niej…

  • zasada 1 min to dla mnie nowość, muszę wypróbować!

  • sprawdzone sposoby 🙂 ostatni to mój ulubiony 🙂

    http://fashionelja.pl

  • Ja też zaplanowałam wpis na blogu o organizacji czasu, jednak u mnie to kręci się wokół tego, że jestem niezorganizowana 😛 Fajnie, że pomimo tylu obowiązków dajesz radę się zorganizować 🙂 Od niedawna także tworzę listy i z nimi jest coraz łatwiej 🙂 Pozdrawiam

  • Zi

    Oj, ja mam właśnie trudności z planowaniem, to jest coś co powinnam się nauczyć 🙂 Gdybym tylko mogła zaplanowałabym cały tydzień, ale z ledwością planuje następny dzień. Mimo to staram się. Bardzo ciekawe zasady 🙂
    Iza z moon-child.pl

  • Ja bardzo lubię dobrą organizacje 🙂

  • Świeżo upieczone mamy mają trudniej coś planować, bo ich dniem rządzi mały szkrab, ale najważniejsze, że są chęci i plany poczynione.

  • Kiedy nie zaplanuję sobie dnia to mija on tak…. bezproduktywnie. Robię wtedy wszystko co zawsze czyli sprzątanie, pranie, gotowanie, a reszta dnia mija mi na bezsensownym siedzeniu przed komputerem. Dlatego staram się zawsze zaplanować dzień, wypisać najważniejsze cele dnia i wypełnić je wszystkie. Aktualnie szukam odpowiedniego organizera dla siebie 🙂

  • świetny pomysł z tą zasadą 1 minuty!

  • Witaj moja Bratnia Duszo! uwielbiam planować, nie wyobrażam sobie dnia bez listy zajęć. Zostaję u Ciebie, pozdrawiam!

  • Zasada minuty….. podoba mi się!

  • Pingback: Moje wieczorne rytuały - Makehappylife.pl()