Jak pracować w domu?

  źródło: pixabay.com

W domu jest zawsze mnóstwo rzeczy, które rozpraszają nas gdy tylko w końcu zamierzamy popracować. Jak nie kurier to pranie, albo obiad, sąsiadka wleci na chwilę i tak w kółko. Jak więc się skupić i w końcu zacząć pracować?

Praca w domu jest na prawdę „trudna.” Wymaga od nas bardzo dobrej organizacji czasu. W domu jest zawsze „coś” do zrobienia, ale nie możemy odkładać pracy ciągle na drugi plan. W końcu nazbiera się tego tyle, że nie damy rady, a po drugie trzeba się wywiązywać ze swoich zobowiązań. Jako dobry i rzetelny pracownik musimy oddawać projekty na czas. Może zleceniodawca poleci nas komuś? Musimy być godni polecenia, konkurencja nie śpi. Dlatego nie wolno nam zawalić, chociaż rozpraszacze kuszą. Najlepszym rozwiązaniem jest pracować w biurze. Gdzieś zupełnie oddalonego od  domu. Wiadomo, że nie każdy może sobie pozwolić na taka formę pracy. Musimy więc wtedy zadbać o swoją organizację i odpowiednio oddzielić życie domowe od pracy. 
Jak wiadomo najgorszymi pożeraczami czasu są media społecznościowe. Wchodzi się tylko na chwileczkę, a tutaj mija 30 min albo i dobra godzina. Lepiej tam nie zaglądać chyba, że po skończonej pracy. Gdy mamy małe dziecko to inaczej trzeba podejść do naszej pracy. Jest ono Szefem i wyznacza nam godziny w których możemy popracować. Najczęściej jest to czas kiedy śpi, moja Ola śpi już tylko raz dziennie. Chociaż nie pracuję to wtedy właśnie zajmuję się blogiem. Blog jest jak praca, wkładam w niego całe serce, pracuję żeby było tu co raz lepiej 🙂 Pisałam już Wam o macierzyństwu i blogowaniu, to ciężki temat, ale idzie to ogarnąć jeśli się tylko chce.

źródło: pixabay.com

 

Jak pracować w domu?

Wyznaczanie czasu pracy

To jest bardzo ważne. Wyznaczamy sobie godziny w których będziemy pracować i nie podejmujemy w tym czasie żadnych innych zajęć. Po skończonej pracy oczywiście, ale wcześniej nie. Bardzo łatwo się rozproszyć zwłaszcza w domu. Dlatego ważne jest skupienie się na tym co mamy do zrobienia w tych kilku godzinach. Najlepiej też zacząć od spraw, które najbardziej nam „ciążą.” Nie lubimy ich, wymagają dużo czasu, energii. Załatwione od samego początku sprawiają, że reszta spraw pójdzie raz dwa

Wyciszenie telefonu

Zawsze kiedy Ola idzie spać i mam coś do zrobienia przy blogu wyciszam telefon. Nie rozprasza mnie dźwięk ani wibracja. Dodatkowo nie tracę i tak cennego dla mnie czasu (zdarza się, że mała śpi tylko godzinkę). Zawsze można oddzwonić do przyjaciółki, mamy, brata, za chwilę, po pracy. Rozmowy zawsze wybijają z rytmu, gubimy przez nie wątek i przedłuża się czas naszej pracy. Jestem zwolennikiem oddzwaniania później. Trzeba szanować swój czas.

Przestrzeń

Najlepiej wybrać sobie takie miejsce do pracy, w którym będzie nam się dobrze pracować. Nie może to być kanapa. Wiadomo ma być wygodnie, ale ma być też praktycznie. Przy wyborze swojego miejsca trzeba pomyśleć o odpowiednim oświetleniu, jeżeli pracujemy przy komputerze to trzeba się tak ustawić żeby światło z okna się nam nie odbijało. Jeżeli nasza praca wymaga przyrządów technicznych to należy pamiętać o przygotowaniu sobie miejsca dla nich. Najlepiej żeby zawsze były pod ręką. Zawsze trzeba pamiętać o utrzymaniu czystości w miejscu pracy. Bałagan rozprasza i będziemy przerywać pracę, żeby posprzątać. Lepiej wszystko przygotować sobie przed. 

Odpoczynek

Po pracy trzeba odpocząć. To już jest nasz wybór czy narzucimy sobie codziennie 8h pracy i później wolne czy będziemy pracować aż do skończenia projektu czy danego etapu. Wszystko jest naszym osobistym wyborem. To nam ma się pracować dobrze i co najważniejsze wydajnie. Tylko godziny mają być stałe, a praca nie porzucona na rzecz prania. Jednak po pracy należy się nam odpoczynek. Nie można przecież pracować po 24h na dobę. Rozumiem jak wypadnie taki natłok zadań od czasu do czasu, ale ciągłe przemęczenie może doprowadzić do naszej niechęci do pracy. Pasja może przerodzić się z nienawiść. 
W pracy w domu liczy się dyscyplina. Nie sztuką jest ją rozpocząć, tylko utrzymać. Jest wiele pożeraczy czasu, którzy tylko czyhają na nas. Dlatego trzeba się mocno pilnować i rzetelnie każdego dnia podejmować pracę w ściśle określonych godzinach. A jak to jest u Was? Pracujecie w domu? Myślicie, że dalibyście radę?