dobre CV
Dlaczego w dobie internetu, gdzie mamy dostęp do artykułów prezentacji, zdjęć na temat CV wciąż popełnia się przy nim tyle błędów? Curriculum Vitae to wizytówka naszej osoby. Nie możemy pozwolić sobie w tych czasach żeby odrzucano naszą prezentację tylko po jej niechlujnym wyglądzie bądź nieskładnej treści. Jak je stworzyć żeby przykuło uwagę i zainteresowało potencjalnych
pracodawców? Najważniejsze żeby ich nie odrzuciło, po pierwszym
spojrzeniu. Dzisiaj będzie na ten temat kilka wskazówek 🙂


Dobre CV
1. WYGLĄD
Nasza prezentacja w CV powinna odpowiadać potencjalnemu stanowisku pracy. Tworząc je powinno się trzymać jednego schematu, który będzie odpowiedni na dane miejsce pracy. Inaczej będzie wyglądać CV na stanowisko
dyrektora banku, a inaczej grafika komputerowego, designera. Tu można
trochę poszaleć z kompozycją 😉 Ogólnie rzecz biorąc najważniejsze żeby było schludne i przejrzyste. Nie ma nic gorszego jak przerost formy nad treścią, nie dobór kolorystyczny, nie wyrównanie tekstu, różna czcionka lub co gorsza błędy ortograficzne. To w dużej mierze wpływa na pozytywnym bądź negatywnym rozpatrzeniu naszego CV. Chyba nie ma większej porażki niż nie zaproszenie kandydata na rozmowę kwalifikacyjną głównie przez fatalnie prezentujące się CV.  Ja preferuję klasyczne CV z małymi detalami, które pokazują naszą umiejętność obsługi komputera. Wstawki, linie, znaczki są nienachalnymi ozdobnikami, które zdecydowanie poprawiają naszą prezentację. Stanowi to także o naszej małej kreatywności.
2. ZDJĘCIE
Naszą główną wizytówką w CV jest zdjęcie. Pierwsze wrażenie jakie robimy na potencjalnym pracodawcy to głownie nasza prezentacja na zdjęciu. Dlatego starajmy się żeby było ono profesjonalne. Nie wolno pod żadnym pozorem wklejać fotek z wakacji, sweet foci z dzióbkiem, albo co gorsze w stroju kąpielowym. Wysyłając nieodpowiednie zdjęcie dajemy do zrozumienia, że nie szanujemy, nie bierzemy poważnie przyszłego miejsca pracy. A przecież CV ma za zadanie przedstawić nas w jak najlepszym świetle. CV ma ukazać naszą kompetencję i chęć pracy właśnie w danym miejscu (chociaż z tym różnie bywa;) Zdjęcie powinno być oficjalne, klasyczne. Najlepsze jest takie od dowodu/prawa jazdy.
3. TREŚĆ
Na samym początku umieszczamy dane osobiste. Najważniejsze dane to: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, data urodzenia. A czy stan cywilny powinien być zawarty w CV? Uważam, że nie. To indywidualna sprawa czy jesteśmy singlami czy żyjemy w związkach małżeńskich. Ta kwestia nie powinna wpływać na zatrudnienie. Kolejno umieszczamy informacje dotyczące naszego wykształcenia. Szkoły powyżej Gimnazjum wraz z datami. Tutaj można napić również o kursach, szkoleniach. W doświadczeniu zawodowym wypisujemy nasze dotychczasowe miejsca pracy ale także informacje o odbytych stażach, praktykach. Zainteresowania to pozycja dość trudna. Łatwo napisać cokolwiek, ale ciężko z tego później wybrnąć na rozmowie kwalifikacyjnej. Bo co znaczy samo słowo np. muzyka. Grasz na jakimś instrumencie, czy tylko słuchasz muzyki? Jak tak to jakiej? Znasz się na niej? Warto napisać tutaj o rzeczach które na prawdę nas interesują, na czym się na prawdę znamy. Pracodawca nie może nas zagiąć na naszych zainteresowaniach. Ważne jest także ich sprecyzowanie. Zobaczcie sami:

Widać różnicę w odbiorze prawda? Często nie zdajemy sobie z tego sprawy jak może być odebrane nasze CV. Najlepiej dać je osobie postronnej do przeczytania np. mamie, partnerowi, bratu. Ich świeży pogląd pomoże je dopracować. Tworząc CV  bądźmy precyzyjni i poświęćmy na to czas. CV napisane “na kolanie,” od niechcenia na pewno zostaną zauważone, a nie wiedza i błędy mogą nas pogrążyć na rozmowie kwalifikacyjnej. To jest nasza wizytówka, prezentacja naszej osoby, więc dlaczego wciąż popełnia się tyle błędów?

Jak według Was powinno wyglądać dobre CV?
Czy stan cywilny powinniśmy wpisywać w CV?