Każdy wie, że sen jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Nie tylko wpływa on na naszą urodę, samopoczucie, ale przede wszystkim na nasze zdrowie. Lubię spać, ale należę raczej do rannych ptaszków, które wcześniej się kładą do łóżka. A jak jest u Was? Jesteście śpiochami czy wolicie wstać wcześniej? Od dłuższego czasu staram się trzymać swoich codziennych wieczornych nawyków, ponieważ to one sprawiają, że wstaję wypoczęta. Dobry sen to podstawa i dbam o pewne aspekty. Zaniedbanie tych rzeczy zawsze wiąże się z kiepskim samopoczuciem, albo bolącym karkiem.

 

Dobry sen to podstawa – jak to wygląda u mnie

Powietrze

Najważniejszą rzeczą przed snem, którą już robię odruchowo jest dla wietrzenie sypialni. Jestem z tych osób, które muszą mieć ciepło w pokoju, więc wietrzenie w tym przypadku jest wskazane. Kiedy w pomieszczeniu jest duszno budzę się z bólem głowy. Jednak to kwestia indywidualna każdego z nas. Ile ludzi tyle odmiennych preferencji co do temperatury w pokoju. Jedni wola 20 inni 25 stopni 🙂

Monitor snu

W poście o aplikacjach przydatnych w szkole, na studiach i nie tylko możecie znaleźć link do aplikacji monitorującej sen. Aplikacja pomaga nam obserwować fazy snu i jego jakość w zależności od aktywności fizycznej, ciężkiego dnia, spożycia alkoholu itp. To ciekawe jak prawidłowy sen może wpłynąć na nasze samopoczucie, a jego zakłócenia możemy odczuć następnego ranka. Czas głębokiego, a płytkiego snu ma bardzo duże znaczenie dla regeneracji. Podobno powinniśmy spać odpowiednio do naszego wieku. Dzieci powinny spać 11, 14, a noworodki nawet 16 godzin na dobę. Wraz z wiekiem ten czas się zmniejsza. Mieszczę się w granicach 7-9h. Wszystko jest jednak kwestią indywidualną, bo każdy organizm jest inny. To my sami znamy siebie i swój organizm najlepiej. Na mnie zawsze źle działały drzemki w ciągu dnia, inni po 20 min się regenerują i mogą działać dalej na wysokich obrotach.

Materac

Wbrew pozorom wybór materaca to bardzo ważna sprawa. Nie chciałam poruszać za szeroko tej kwestii, bo nie znam się szczególnie na materacach. Jednak mam wrażenie, że często jest to zaniedbywane. Odpowiedni materac daje komfort snu, a po przebudzeniu nie bolą nas plecy, czy kark. Pamiętam jak zmienialiśmy łóżko i z dwuosobowej kanapy przechodziliśmy na duże łóżko sypialniane. Poprawa snu to raz, a komfort dla naszych pleców to dwa.  Twardość materaca to też kwestia każdego z nas w zależności od naszej wagi i pozycji snu. Materac nie powinien zapadać się pod naszym ciężarem, on ma odciążać nasz kręgosłup. Do jego rodzai można zaliczyć sprężynowy i piankowy. O ile ten pierwszy jest bardzo trwały i wygodny to materac piankowy cechuje się nowoczesną technologią i polecane są dla alergików.

Dodatki

Dodatkiem dla komfortu snu może być pozbycie się sprzętów elektronicznych z sypialni, które na nas oddziałują. U mnie nie ma nic poza telefonem, ale tego ciężko mi się pozbyć zwłaszcza gdy monitoruje swój sen i korzystam z budzika w telefonie. Staram się jednak nie spędzać chwil przed zaśnięciem wgapiona w telefon, bo rzeczywiście gorzej wtedy zasypiam. Też tego doświadczyliście? Praca przed komputerem, ciągłe zerkanie w telefon, a w końcu oczy też muszą odpocząć.

Kolejną sprawą, która wpływa na jakość mojego snu jest zjedzenie kolacji minimum 2h przed snem. Z pełnym brzuchem nie dość, że bardzo źle mi się śpi, to jeszcze miewam koszmary za każdym razem. A jak jest u Was?

 

Dobry sen to podstawa funkcjonowania każdego człowieka. Dzieci rosną, dorośli się regenerują. To wszystko ma wpływ na nasz wygląd i samopoczucie, a przez co też życie w społeczeństwie. Dłuższe zaburzenia snu, nieregularne wysypianie się może sprawić, że nasz organizm zacznie się buntować. Nie tylko fizycznie wyglądamy i czujemy się grzej/słabiej ale po prostu tracimy odporność, jesteśmy bardziej podatni. Problemy ze snem często biorą się ze stresu, który jak powszechnie wiadomo wpływa negatywnie na nasze zdrowie.

 

Jak dbacie o dobry sen? Macie swoje małe rytuały?